Monday, 30 September 2013

Documentându-l pe Cădere: 1972 – 1978, MODERN ART OXFORD, 2013, cronică de expo



Eseu de Kazimierz Jankowski și Mihaela Varzari



În câteva din fotografiile ce populează expoziția Documentându-l pe Cădere, curatoriată de Lynda Morris, artistul André Cădere este prezentat ca o apariție familiară; în blugi evazați, saboți de lemn și un tricou Breton în dungi; o apariție de icon, completă doar in prezența uneia din Barres de Bois Rond (bare rotunde de lemn), susținut de artist ca un fel baston de mers, creând iluzia unui pastor al artei sau sprijinit de perete la intrarea unei galerie, de multe ori ca o adăugire nesolicitată. Aceste strategii artistice ireverente și penetrante, cum ar fi adăugarea Barelor de Lemn Rotunde fără permisiune la o expoziție sau intersectarea lor ostentativă la vernisaje, pentru care a devenit celebru, sugerează că încercarea de a-i prezenta opera este imediat obstrucționată în momentul în care o curatoare decide să transmită aspectul vibrant al performance-ului unui public contemporan (așa cum a facut Lynda Morris). Fără scânteia vibrantă a omului Andre Cădere, Bara de Lemn Rotundă, ramâne un obiect misterios, nu mai puțin intrigant decât imaginea romantică, susținută adesea de către artistul însuși. 

 Copyright Modern Art Oxford 2012/13


  Expoziția curatoriată de Lynda Morris nu suferă acest fel de piedică, în primul rând pentru că nu se autoproclamă ca fiid o ‘Retrospectivă’ în sensul convențional folosit de istoria artei. Arhivele nu par să fi fost pe deplin și exhaustiv consultate, cum se întâmplă cu marile expoziții din muzee, și nici nu este sugerat că materialele sunt folosite pentru a crea o perspectivă echilibrată și obiectivă a practicii lui Cădere. Oricare ar fi motivul, Documentându-l pe Cădere, 1972-1978 alege să re-animeze doar o segvență din cariera lui prin materiale selectate cu mare atenție și care fac referință la timpul petrecut în Londra și Oxford (dar nu în totalitate) pe durata celor șase ani.
   Aceste materiale includ o serie de carduri postale și invitații, pe care Cădere le-a folosit pentru a-și promova intervențiile cu Barele Rotunde de Lemn în UK dar și în Italia sau Franța, deasemeni fotografii  cu artistul prijinit de ‘Bară’ sau ținând prezentări în fața studenților cu barbă, în studiouri albe din New York, Milan sau Paris, de multe ori cu o singură ‘Bară’ subțire, poziționată la capătul acestor spații albe. Se pare că absența lui Cădere este depășită de Morris prin selectarea ‘instantaneelor’ fotografice și jurnalistice, care îl prezintă nu doar pe Cadere dar deasemeni și activitățile lui periferice, care cuprind o prezentare a climatului artistic și a ambientului social turbulent de atunci – exemplificat prin includerea unui articol despre Bienala de la Veneția din ’68, marcată de manifestarile de stradă din Italia. Aceste instantanee crează o intimidate cu opera lui Cădere prin favorizarea fragmentizării și a ambiguității în pofida unei ințelegeri lucidite și exhaustive. Este acest sens de intimitate, creat printr-o perspectivă fragmentară asupra trecutului, ce are efectul de a atrage privitorul mai aproape de artist și de opera sa, inițiind astfel dezintegrarea imaginii de icon a lui Cădere decât imaginea romantică, susținută adesea de către artistul însuși. 

 Copyright Modern Art Oxford 2012/13


  

No comments:

Post a Comment